Ako sa darí Žltým bicyklom?

Posted on 1. mája 2017

Vytvoriť komunitný systém zdieľaných bicyklov sme sa rozhodli po vzore Bratislavy. Spustili sme kampaň Druhá šanca starých bicyklov (plagát), ktoré sme chceli pretvoriť na tie zdieľané. Zároveň sme zháňali priestory na cyklo dielňu a grant. Oboje sa podarilo dotiahnuť, aj vďaka podpore verejnosti, do úspešného konca na jar 2015. Priestory máme od mesta vďaka plnej podpore zastupiteľstva a primátora.
Komunitný systém zdieľaných bicyklov sa nám však nepodarilo spustiť podľa plánu. Dostali sme vyše 100 bicyklov, nastriekali sme ich na jednotnú žltú farbu, opravili, otestovali, ale …. pokazili sa. Komponenty na nich sú staré a poškodené, rýchlo sa kazia a náročne servisujú. Ich problémový technický stav sme vyhodnotili ako nespôsobilý zdieľaného používania. Systém zdieľaných bicyklov plánujeme spustiť na jar 2016, keď sa nám podarí získať finančné prostriedky na nutné komponenty.

Samotnú odpoveď na otázku ako sa darí Žltým bicyklom vidíme v troch rovinách.

17758296_1638213472860946_8280651949369024062_o

1 Popularizácia bicykla ako dopravného prostriedku a vysvetlenie širokej verejnosti, čo slovné spojenie zdieľané bicykle znamená.

Keď sme začínali, museli sme ľuďom dokola vysvetľovať, že bicykel to nie je len rekreácia a šport, ale aj efektívny dopravný prostriedok v meste. Najťažšie to je na úradoch, kde chýba politická vôľa.
Dnes sa nám pravidelne z celého Slovenska ozývajú ľudia s otázkami ako môžu zaviesť zdieľané bicykle u nich v meste. Veľmi tomu napomohlo množstvo článkov a rozhovorov v médiách. Príkladom môže byť ako sa ma chlapík na ulici v Bratislave opýtal, ako fungujú Biele bicykle, lebo videl video Ako si požičiam Žltý bicykel.

17545135_768015913353480_3162671788103307569_o

2 Prekonanie predsudku o neudržateľnosti kvôli vandalom a krádežiam.

Na sociálnych sieťach aj osobne nás množstvo ľudí odrádzalo od projektu, lebo skape na zlodejoch a vandaloch, špeciálne kvôli rómskym spoluobčanom, ktorých je v našom okrese viac ako v iných. Nechceli dotovať rómske osady. Viac sme sa báli bielych spoluobčanov. Riziko sme predvídali, snažili sme sa mu predchádzať a výsledok? Za 2 a pol mesiaca čo boli bicykle nepretržite vonku bez dozoru sa im nič nestalo. Jediné poškodenie, nič nikto neukradol.
Ľudia vedia byť aj slušní a zodpovední. Stávalo sa nám, že ak mal bicykel defekt, tak nám to niekto napísal, aby sme ho prišli opraviť. Starali sa aj takto o stojany a bicykle v ich okolí.

16991956_1599153390100288_3752657003971442719_o

3 Spustenie pilotnej prevádzky v Kežmarku.

Na jeseň sme spustili pilotnú prevádzku zdieľaných Žltých bicyklov v Kežmarku s 10 repasovanými bicyklami a postupne s 10 novými. Staré bicykle sme dostali od ľudí a nové komponenty a nové bicykle mali vďaka podpore od ľudí cez zbierku na startlab.sk a od firemného partnera Kenzel.
Záujem u ľudí nebol práve enormný, pripisujeme to jesene a nutnosti osobne sa stretnúť, aby sme to záujemcovi ukázali ako to funguje. S prvým snehom sme bicykle uskladnili pod strechu, na jar ich vytiahneme do ulíc opäť a chceme prilákať ďalších používateľov.

Viac sa o Žltých bicykloch môžete dozvedieť na www.zltebicykle.sk