Postup pre Kežmarok

[English version: CALL +421917746172]

Dôležité kontakty

Email: ahoj@zltebicykle.sk (neurgentné žiadosti a otázky, dobitie kreditu a pod.)

Systémové číslo pre SMS: 0940717197 (SMS požičiavanie, štandardná sadzba)

Admin telefón: 0917746172 (v prípade núdze, ohrozenia bicyklov, súrnej veci a pod.)

alebo napíš na facebook

Webový prístup do palikácie: http://yellowbikes.info/

Webová stránka: http://zltebicykle.sk/kezmarok/

 

Úvodná informácia

Ahoj!

Ako aktívny obyvateľ Kežmarku sa môžeš stať členom komunitného systému zdieľaných Žltých bicyklov. Na využívanie služieb je potrebné:

  1. Zaregistrovať sa na http://yellowbikes.info/register.php. Ak nevidíš mail s potvrdením registrácie, pozri si SPAM.
  2. Stretnúť sa so správcom Žltých bicyklov Filipom Bajtošom alebo iným školiteľom. 0917746172 bajtos.filip@gmail.com   
  3. Absolvovať krátke školenie o správnom používaní bicyklov, najmä o ich bezpečnom zamykaní. Podpísať súhlas s dodržiavaním pravidiel používania a zložiť zálohu 25€. 
  4. Po školení príde uvítací email a v systéme sa ti pomovolíme zdieľanie bicyklov.
  5. Jazdiť na bicykli 🙂

Otestuj si funkčnosť konta zaslaním SMS príkazu POMOC na číslo 0940717197 .

 

Podmienky používania

Používaním zdieľaných Žltých bicyklov súhlasíš s Pravidlami používania.

Prevádzka je založená na kreditnom systéme, bližšie info je na: http://zltebicykle.sk/kezmarok/. Džentlmenská dohoda je neblokovať bicykel zbytočne, bicykel si požičiavaj až pri príchode ku stojanu.

Pozrite si video návod ako si požičať a vrátiť Žltý bicykel pomocou webovej aplikácie alebo SMS.

Ak vidíš, že s bicyklami je čosi zle alebo niekto s nimi robí čosi zle, hneď volaj správcovi a podľa Tvojho posúdenia aj na políciu. 

 

Používanie systému cez web

Webový prístup s mapou je na stránke: http://yellowbikes.info/

Prihlasovacie údaje sú tvoje telefónne číslo a heslo, ktoré si si zvolil pri registrácii.

Ak heslo zabudneš, vpíš svoje telefónne číslo a klikni na link “Zabudli ste heslo? Obnovte heslo.”, budeš mať možnosť si zvoliť heslo nové.

 

Používanie systému cez QR kódy (skener na mobile)

  • Pre požičanie bicykla naskenuj QR kód tabuľku s jeho číslom umiestnenú vzadu.
  • Pre vrátenie bicykla na stojan naskenuj QR kód tabuľku na stojane s jeho menom.

 

Používanie systému cez SMS

Systém nerozlišuje veľké a malé písmená a je blbuvzdorný (upozorní Ťa na chybu či preklep, nič teda nepokazíš).

Tebou odoslané SMS máš spoplatnené bežne podľa programu u svojho operátora, prijaté SMS sú zadarmo.

Príkazy pre bežných používateľov

POMOC Vyžiada zoznam všetkých príkazov, ktoré môžeš používať.

VOLNE Počty a umiestnenia voľných bicyklov.

KREDIT Ukáže zostávajuci kredit.

POZICAT cislobicykla Požičanie bicykla č. cislobicykla.

VRATIT cislobicykla stand [popis problemuVrátenie bicykla č. Číslobicykla na stojan s menom stand. K bicyklu je možné pridať poznámku popis problemu, ktorá je okamžite odoslaná administátorom bicyklov.

KDE cislobicykla Zistenie, na ktorom stojane sa nachádza, alebo komu je požičaný bicykel č. cislobicykla.

INFO stand Popis, GPS súradnice a fotka stojanu stand.

ZOZNAM stand Zoznam bicyklov na stojane stand. Najvrchnejší bicykel, ktorý sa dá okamžite požičať, je označený ako (first).

POZNAMKA číslobicykla popis problému Pridanie poznámky (popisu problému s bicyklom) popis problemu k bicyklu č. cislobicykla. Poznámka je okamžite odoslaná administrátorom bicyklov (lepšie písať bez diakritiky).

Požičanie a vrátenie bicykla

Na jednom zo stojanov podľa mapy http://yellowbikes.info/  si vyberieš bicykel, napríklad číslo 100. Bicykle majú číslo napísané na kostre zboku a na štítku na košíku.

Požičanie bicykla

Potom pošleš SMS (alebo použiješ web, QR kód skener) v tvare RENT číslo bicykla:

A príde ti kód, pomocou ktorého bicykel odomkneš. Následne treba nastaviť nový kód tak, že na otvorenom zámku s vytiahnutým Účkom pootočíš kovovú časť, nastavíš nový kód, a pootočíš kovovú časť späť.

Jazda na bicykli

Na bicykli je tzv. kontra, čiže brzdí sa pretočením pedálov dozadu, proti smeru jazdy. Vyskúšaj si to, aby si vedel odhadnúť silu bŕzd a jazdi zodpovedne! Na riaditkách je predná brzda.

Bicykel môžeš zamykať, kde uznáš za vhodné, samozrejme tak, aby to bolo bezpečné, okrem označených stojanov, aby si ho niekto nepomýlil s bicyklami, ktoré sú pripravené na použitie.

Počas vozenia musí byť kód pretočený na 0000, aby ho niekto neuvidel a aby sa zámok samovoľne neodomkol.

Vrátenie bicykla

Bicykel vrátiš na niektorý z označených stojanov SMS (alebo použiješ web, QR kód skener) cez príkaz VRATIT cislobicykla menostojanu.

Následne bicykel zamykáš s nastaveným (novým) kódom. Bicykel sa musí zamykať cez trojuholník v strede rámu alebo hrubú tyč pod sedadlom v ramci trojuholnika (uisti sa, že zámok prechádza cez tyč stojanu a zároveň cez bicykel tak, aby sa nedal zobrať).

Keď od bicykla odchádzaš, kód musí byť pretočený na 0000.

 

Problémové situácie, ktoré môžu nastať

  1. Zámok je vystavený vonkajším vplyvom počasia. Môže sa stať, že zámok sa nebude dať otvoriť alebo zatvoriť alebo číselník pôjde veľmi ťažko. Treba vyskúšať účko zámku stlačiť trochu k sebe, zatvárať so stlačením uvoľnovača, alebo i opakovane pokrútiť všetko možné na zámku, či to nevieš uvoľniť Ty. Pokiaľ nie, tak je potrebné nahlásiť tento bicykel cez servisnú SMS alebo ho odviesť a vrátiť na servisný stojan.
  1. Bicykel alebo zámok je poškodený: Je potrebné to nahlásiť čím skôr cez servisnú sms pomocou príkazu POZNAMKA Číslobicykla Popis, čo je zle  (možno použiť aj viac slov). Napriklad: POZNAMKA 24 prazdne duse; POZNAMKA 13 nefungujúci zvonček

 

Helpdesk0917746172 / Filip Bajtoš

Penále

Prehlad penále. Lepšie keby k tomu nedošlo.

    1. Vrátenie bicykla v systéme na iný stojan ako v skutočnosti alebo nevrátenie bicykla v systéme po jeho vrátení na stanovište 25 K
    2. Nezmenenie hesla na zámku pri požičaní a nevynulovanie zámku po vrátení bicykla 50 K
    3. Nevrátenie bicykla do 12h 100 K
    4. Strata otačacieho kolieska zo zámku alebo zablokovanie zámku 25€
    5. Závažné poškodenie bicykla, napr. zlomenie vidly (nepatrí tu defekt a drobné závady) Preplatenie opravy
    6. Odcudzenie bicykla alebo porušenie pravidiel používania v dôsledku čoho bol bicykel odcudzený 400€

Pri opakovaných porušeniach podmienok a pravidiel používania má správca nárok po predošlom kontaktovaní používateľa pozastaviť oprávnenie na požičanie bicyklov.

Zamknutie bicykla s neznámym kódom

  • Ide o hrubý priestupok, nakoľko je zrejmé, že používateľ ignoruje pokyn prekódovať zámok okamžite po odomknutí bicykla, jazdil so starým kódom, a pri zamykaní sa pomýlil.
  • Ak po vyskúšaní starých kódov a jednoduchých omylov (posun o 1) sa nepodarí zámok otvoriť, je nutné ho spíliť, nakoľko blokuje stojan a potenciálne ďalšie bicykle.
  • Užívateľ zaplatí poplatok za zámok (25 eur).

Prestavenie zámku na neznámy kód bez zamknutia bicykla

  • Používateľ prekódoval okamžite po odomknutí bicykla, a pri pokuse zamknúť bicykel zistil, že ho už nevie.
  • Môže sa občas prihodiť, vďaka sledovaniu pokynov nedošlo k zablokovaniu bicykla a stojanu.
  • Odporúčame vyskúšať zrejmé omyly (napr. posun o 1).
  • Používateľ kontaktuje helpdesk, kde mu bude poradené, napr. vziať bicykel dočasne k sebe, alebo zamknúť bicykel spoločne s iným bielym bicyklom, aby ho neukradli.
  • Na zámku je možné skúšať kombinácie v pohodlí, a podarí sa kód pravdepodobne odhaliť, nedochádza k veľkej škode.
  • Po odokmnutí je penále 50 K a pri neodomknutí užívateľ zaplatí za zámok (25 eur).

Nezamknutie bicykla alebo nedostatočné zamknutie (nie o trojuholník)

  • Ide o hrubý priestupok, mohlo dojsť ku krádeži bicykla!
  • Postih: 200 K alebo 20 eur.

 

FAQ – Často kladené otázky

Čo ak mi nejde otvoriť zámok?

Občas sa stáva, že používateľovi nejde otvoriť zámok pomocou kódu, ktorý mu systém poslal. Môže to byť spôsobené tým, že zámok ide mechanicky ťažšie otvoriť alebo predchádzajúci používateľ spravil chybu v kóde. Vtedy je dôležité neignorovať to, bicykel NEVRÁTIŤ na stanovište ale HNEĎ volať hotline, ktorý vám pomôže problém vyriešiť. Akonáhle bicykel vrátite na stanovište a odídete, všetky bicykle na stanovišti sú zablokované a nedajú sa požičiavať. My musíme vyslať človeka na miesto poruchy, aby našiel príčinu a problém vyriešil.

V prípade mechanického problému otvorenia zámku je väčšinou príčinou zadrhávanie. V takomto prípade doporučujeme posuny koliečok robiť s rozbehom, viackrát posunúť tam a späť. A keď ste sa uistili, že máte správne v línii nastavený kód, potom pomáha, keď pri otváraní jazýčka hlavy zámku ho tlačíte protu Učku. T.j. uchopíte jednou rukou celú hlavu zámku a druhou rukou U-čko pri mieste uzáveru a tlačite ich k sebe. Tým uvolníte pnutie medzi U-čkom a zámkom, ktoré drží jazýček uzáveru a zámok ide otvoriť.
Systém zdieľania Žltých bicyklov je nekomerčný a jeho udržateľnosť je závislá od každého člena komunity, takéto chyby sú náročné na ľudské zdroje dobrovoľníkov. V prípade, že používateľ spôsobí zablokovanie stanovišťa, môže byť upozornený (telefonicky, sms, emailom), dočasne mu môže byť pozastavené členstvo a bude poslaný na preškolenie alebo môže byť vylúčený zo systému.

=====

Čo ak je stanovište obsadené?

Občas sa stáva, že na cyklostojane, ktorý je označený ako stanovište Žltých bicyklov parkuje iný bicykel. Vtedy použite iné stanovište v okolí. Bicykle nepripínajte o vedľajší stojan, lebo tým iba zmätiete ďalších používateľov. Následne je nutný výjazd človeka, ktorý musí preparkovať bicykel po uvoľnení stanovišťa na správny stojan. Myslite na to, že systém zdieľania Žltých bicyklov je nekomerčný a jeho udržateľnosť je závislá od každého člena komunity, takéto chyby sú náročné na ľudské zdroje dobrovoľníkov. V prípade, že používateľ nezaparkuje na stanovišti môže byť upozornený (telefonicky, sms, emailom), dočasne mu môže byť pozastavené členstvo a bude poslaný na preškolenie alebo môže byť vylúčený zo systému.
Preto je prospešné, ako informujete o neštandardnej situácii a bicykel vrátite na iný stojan Žltých bicyklov v najbližšom okolí.

=====

Čo ak sa bicykel pokazil?

Občas sa stáva, že bicykel sa pokazí. Naše bicykle sú vonku 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku, aby slúžili členom komunity Žltých bicyklov. Sú vystavené nepriaznivému počasiu i vandalom. Je preto bežné, že občas potrebujú dofúkať, dotiahnúť matice, vymeniť súčiastky alebo niečo na nich opraviť. Ak sa vám niečo na bicykli pokazilo, či už vašou vinou alebo nie, čo zabraňuje ďalšej bezpečnej jazde, prosím odneste bicykel na jeden zo serviských stanovíšť ihneď, najneskôr do 24 hodín, s tým, že si bicykel počas tejto doby ponecháte požičaný a dočasne zaparkujete niekde (nie však na stanovišti, kde by blokoval iné bicykle) a nahláste problém prostredníctvom sms príkazu POZNAMKA alebo zanechaním poznámky vo webovej aplikácii. Aktuálne je v meste jeden servisný stojan – X. Je pri dielni na Kostolnom námestí 12, spolu so stojanom A. Prosím, nemýlte si ich. Servisné stanovište je tiež označené žltou páskou a názvom. Na servisné stanovište sa dajú bicykle len vracať, nie si z neho požičiavať.

Vzhľadom k tomu, že systém zdieľania Žltých bicyklov je nekomerčný a jeho udržateľnosť je závislá od každého člena komunity, je nutné, aby sa každý správal zodpovedne a bicykel vrátil na servisné stanovište čo najskôr aj s indikovaním závady. Ak používateľ bicykel nevráti na serviské stanovište, ale na bežné stanovište, zablokuje tým stanovište čo znamená výjazd servisného technika a to je náročné na ľudské zdroje dobrovoľníkov. Takýto používateľ bude upozornený (telefonicky, sms, emailom), dočasne mu môže byť pozastavené členstvo a bude poslaný na preškolenie alebo môže byť vylúčený zo systému.

Ak z rôznych dôvodov nemôžete bicykel odniesť na servisné stanovište, pripnite ho niekde na bezpečné miesto mimo stanivište Žltých bicyklov a bicykel si ponechajte požičaný na seba. Bicykel presuňte na servisné stanovište najneskôr do 24 hodín. Problém nahláste do sms ako aj dôvod, prečo ste ho nevedeli na servisný stojan odniesť.

=====

Ako nahlásiť poruchu bicykla?

Občas sa stáva, že s bicyklom nie je všetko v poriadku. Niekedy ide o drobnosti typu, že chýba zvonček alebo zadná tabuľka s QR kódom a číslom bicykla, inokedy môže ísť o roztrhnutú reťaz, zlomený pedál alebo ukradnuté sedadlo. Vtedy je potrebné, aby používateľ poslal SMS v tvare “POZNAMKA cislobicykla typporuchy” napr. “POZNAMKA 24 defekt na zadnom” (píšte prosím bez diakritiky). Samozrejme podľa vážnosti poruchy je potrebné nepojazdné, v premávke nebezpečné bicykle presunúť na servisné stanovište (viď vyššie) alebo upozorniť na závadu (chýbajúci zvonček, chýbajúci držiak zámku, rozťahaná reťaz a pod.)

=====

Ako si dobijem kredit?

Napíš na ahoj@zltebicykle.sk a požiadaj o navýšenie kreditu. Odporúčame dobíjať pri klesnutí kreditu pod 10 EUR.

=====